Search This Blog

TIPS BERFIKIRAN POSITIF

TIPS BERFIKIRAN POSITIF


Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia semua pembaca! Aizad’s in the House! haha.. Yo yo oh je kan~ Okay lah. Hari ini saya ada benda nk share ngn u’ollzzz semua. Sejak kebelakangan ini kita ditimpa banyak dugaan di Malaysia ni kan? Tahun lepas dengan kes kapal terbang hilang and now banjir pula melanda. Hujan tak henti semua. Ada yang kata ni bala or whatsoever... kawan, sabarlah hai hai hati~ hihi.. Ini maybe dugaan untuk kita tapi ini adalah ujian dari Ilahi kepada kita. Well, maybe kita take for granted for all this matter kan? Betul tak? Kita tak aware benda-benda ni bakal berlaku sebab dulunya tidak pernah berlaku dan sentiasa aman. Well, to be positif, ini mungkin untuk memperbaiki apa yang kurang di negara kita.. Be positive~ Yeah! So, ini lah saya cuba nak share dengan u’ollzzz semua “How to think Positive” kalau dalam bahasa Zimbabwe, “Bagaimana ingin menjadi  positif”.



Pertama sekali! Jadi lebih optimis! Sometime tak semua perkara kita akan bernasib baik seperti kawan-kawan kita yang lain. Contoh, dia dapat pekerjaan bagus dan kita tidak. Well, to be honest, I’m also one of the people yang kurang bernasib baik. But, I didn’t blame anyone nor even blame God. (mulanya ada lah sikit.. hihi.. tapi skung tak ea) Kita semua akan alaminya, tapi jangan kita anggap kita akan selamanya bernasib malang. Always keep try and try until you get what you what. (Semangat jap)


Secondly, avoid all the word “I can’t do that, I can’t do this”! Kita kadang ada masa pasang surut tapi untuk menjadi positif, kita jangan mudah putus asa. Ada orang kata, “dah cuba dah banyak kali dah tapi tak berjaya gak”. Have you ever try other way round? have you improve? seek what is wrong in the past? Kita jangan kata kita dah buat yang terbaik, but in reality we don’t. So, do not give up and always try harder to get what you desire in your life.




Lastly, wujudkan ALARM! Apa maksud “alarm”? Suruh kawan jadi “Alarm” untuk tidur kah? hihi.. just kidding.. Alarm ni means anda jadikan kawan kita ini pendorong untuk kita be positive. Jangan lah hidup seorang seolah-olah anda boleh hidup tanpa kawan. No such thing as that! Komando pun perlu kan kawan atau pasangan dia. So, carilah kawan/sahabat yang boleh memberikan kata-kata semangat dan kata-kata positive just like me! hahaha.. 




So, dengan ada nya tips2, might help u’ollzz sikit untuk berfikir secara positif in all matter you been or will be face/d. Tak semua kita temui nanti semuanya manis sentiasa. U’ollzz akan merasa pahit, tawar dalam hidup in future. Itulah kesempurnaan kehidupan kita. Macam masakan jugak lah u’ollz, anda tidak boleh meletak satu perasa je, anda perlu masukkan pelbagai perasa bagi mengimbangkan rasa masakan itu.. (Cehwah cakap macam Chef wan lak walaupun muka lebih kurang) hahaha.. Ok la u’ollz, I think that’s all for now. I hope you guys have something benefit here, tak de lah rasa cam buang masa kan baca blog I u’ollzzz.. Hihi.. Well, I’ll see u’olllzzzzz next post okay? BYE~~~~~ Chalow Betteh (betul ke?) ahaha...



No comments:

Post a Comment